tirsdag den 16. februar 2010

tanker om overskud

Jeg tænker tanker om vaner, rutiner og hvad de betyder.

Hver aften inden jeg går i seng sørger jeg for at havregrød er sat på komfuret og at tekedlen er fyldt halvt op med vand. 1 del havregryn til 2 dele vand og så lige nogle rosiner i, låg på og så står det der, klar til at blive kogt når jeg står op. Tekedlen skal kun fyldes halvt op for så koger den hurtigere og vandet når at køle så meget af, at min grønne te ikke bliver bitter.

Det aften ritual betyder at når jeg står op skal jeg bare tænde komfuret (huske at fjerne låget) og tænde kedlen inden jeg går ud på badeværelset, så er det hele næsten klart når jeg er færdig og min morgen kan flyde uden afbrydelser. Det betyder også at jeg kan sidde i 15-20 min på min sofa, dæmpet lys og stille musik, gumle havregrød i mig og drikke grøn te, virkelig vågne langsomt og føle at jeg faktisk er tilstede, i det her mit liv og det er sq egentligt ret ok, alt i alt.

Anywho, det jeg tænker er, at den vane, de handle mønstre måske siger noget om hvordan jeg har det, at det viser overskud og det, at jeg nogen gange ikke gør det, siger noget om ja, præcis: overskud. Overskud til at bruge 5 min NU på at gøre noget der i længden betyder meget mere end de elendige små 5 min, det kan betyde forskellen på en god og en elendig morgen.

Det sker tit, synes jeg, at overskuddet til at se længere frem end lige nu, mangler. Uanset om det handler om morgenfred eller verdensfred. Og jeg ved sq ikke... lige i min lille morgenrutine kan jeg sagtens følge parallellen, og jeg tror bestemt jeg har ret i mine tanker, at mit overskud kan måles på de små ting, dem der betyder noget i længden men ikke lige nu, men om det kan overføres til mere? Jeg tror der kommer rigtig mange faktorer ind så, og det holder op med at være simpelt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar