mandag den 20. juli 2009

langtidshævede speltboller

Det her er de bedste speltboller jeg nogensinde har lavet, desværre bliver de aller bedst i en varmluftsovn, så siden jeg flyttede er de kun blevet perfekte én (1!) gang, og jeg har ikke luret hvad jeg gjorde anderledes den ene gang... men jeg prøver videre for det er en rigtig god og alsidig opskrift.

Oprindeligt er det bare plain boller, men på det sidste har jeg været inspireret af Den Grønne Piges spinatboller, så jeg justerede lidt...

Den oprindelige opskrift:

Langtidshævede speltboller
ca 2 bradeplader med boller

10 g gær
1 ltr vand
3 tsk salt
3 tsk sukker
4½ dl havregryn
ca 900 g fuldkornsspelmel (eller ca 1 kg hvedemel)
evt. sesam til pynt

Rør gæren ud i koldt vand, tilsæt resten og rør det godt rundt. Dæk skålen til og stil den køligt, f.eks. køleskabet natten over.
Tag boller ud på en bageplade med en ske, drys med sesam hvis du er til det.
De bages ved 200 grader varmluft i ca 25 min.

Du kan skifte vandet ud med hvad du nu har der er flydende (aja, der ér grænser, ingen motorolie etc.), jeg brugte en rest juice og mælk, der skulle til at bruges sidst, men hvis jeg ikke har noget der skal bruges er de også rigtigt fine bare med vand. Jeg har en overgang brugt honning i stedet for sukker.

Min seneste version: jeg havde noget spinat der så lidt træls ud og jeg havde været også været på køkkenhavejagt og fundet nogle rødbedeblade, de kom på panden og magi! de blev helt små og slatne. Jeg fik ikke taget et billede af spinaten, men her er panden:




Jeg hakkede de blandede blade groft og smed dem i dejen, oveni kom der ca. 1 dl græskarkerner, fordi græskarkerner smager godt... og er grønne ligesom spinaten...
Det skal selvfølgeligt i dejen og hæve med natten over.

Herunder er dejen:



Og det færdige resultat, de blev ret flade, men jeg tror det har noget med ovnens varme at gøre, som sagt, jeg tester videre.


Det var alt herfra, jeg lurer på Jessica Alba i Fantastic Four, og det kræver koncentration.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar